Korizmena duhovna obnova: Žene i muškarci s Isusovog križnog puta

Korizmena duhovna obnova: Žene i muškarci s Isusovog križnog putaKorizmena duhovna obnova koju je predvodio povjerenik za mlade Varaždinske biskupije vlč. Tihomir Kosec održana je uoči druge korizmene nedjelje, točnije 27. i 28. veljače 2015. u varaždinskoj katedrali. Kroz dvije večeri vlč. Kosec osvrnuo se na muškarce i žene koji su bili uz Isusa tijekom Križnog puta, te ih aktualizirao u današnjem vremenu. 

Prvi tip muškaraca - ŠIMUN CIRENAC

Vlč. Tihomir prikazao je kako je Šimun Cirenac pod Isusovim križem transformiran iz običajnog u iskrenog vjernika kroz prisilu - stegu koja može biti loša ili dobra. "Šimuna su prislili da nosi križ. Muškarci su nekada odlazili u vojsku, a danas postoje različiti kampovi za mlade muškarce, kao npr. SKAUTI. Vojska i takvi kampovi mjesto su odrastanja za muškarce, odvajanja od roditeljskih, tj. majčinih skuta.

U čemu je razlika vojničke stege i stege kojom Bog (kao vojnika) odgaja čovjeka? Božju stegu motivirala je ljubav prema čovjeku", rekao je vlč. Tihomir te je na primjeru svoga oca prikazao muškarca kao odgojitelja i vođu.

"Tata je bio najjači i uvijek je držao disciplinu, ali na kraju dana uzeo je krunicu u ruke i molio", prisjetio se vlč. Kosec te istaknuo da jedino takav muškarac može biti autoritet baš kao i Šimun čiji su sinovi postali stupovi prve Crkve. Dodao je i činjenicu da se u današnjem društvu rodovi izjednačavaju pa se zbog toga gube osnovne uloge muškarca i žene čime se gubi pravi i osnovni smisao na koji je muškarac pozvan.

Drugi tip muškaraca - VOJNICI

Vlč. Tihomir kazao je da je to je tip muškaraca koji je snažan samo dok ima oružje u rukama - dok se skriva iza različitih titula - a najčešće se radi o beskarakternim osobama ili osobama s 'vanjskim karakterom'. U taj tip često spadaju i grubijani - u riječima, ponašanju, sirovosti; osobito nad ženama, djecom i u krugu svoje kuće, tj. dvorišta - iza čega nerijetko stoji kompleks, odnosno KUKAVIČLUK. Počeci takvog ponašanja naziru se već u djetinstvu: kupovanje ljepše odjeće i obuće, igračaka, oružja (oružje kao znak moći - napast za čovjeka koju je Isus pobjedio u kušnji u pustinji); kasnije bicikl, mobitel, motor, auto... 

Takav tip muškaraca ima problema s alkoholizmom, drogom, "mačoizmom" koji daju osjećaj moći, a u trenutku kad treba preuzeti odgovornost, bježe od nje. Takvi muškarci jaki su na internetu kad komentiraju pod različitim pseudonimima, novinari - plaćenici koji se pozivaju na slobodu govora, itd." istaknuo je naš povjerenik. Zatim nas je upoznao sa tzv. "Pilatskim vojništvom" - to su oni koji "peru ruke" u "foteljskom" praćenju ubijanja, npr. sirijskih ili nigerijskih kršćana, ili svih onih koji se ne mogu obraniti, kao što su nerođena djeca. Oni gledaju na ljude s PREDRASUDAMA: dijele ih u razne kategorije, npr. političke, religiozne, rasne, spolne orjentacije...
Takavom tipu muškaraca nema ni traga na nedjeljnim misama, a na sprovodima kod molitve šute. No pozitivna stvar je da se i ovdje događa mogućnost promjene iz vojnika brutalnosti u Kristovog učenika - pod Isusovim križem (primjer rimskog satnika). 

Treći tip muškaraca - IVAN

Ivan je Isusov ljubljeni učenik. Zbog tog naziva mnogi od nas o njemu imaju romantičnu sliku, ali Ivan nije bilo takav. Bio je "sin groma", zajedno sa svojim bratom Jakovom. Bio je oštrouman, inteligentan, empatičan, filozof i znanstvenik. Ivanovo izrastanje događa se također pod križem, istaknuo je vlč. Tihomir te dodao da Ivan od vatrenog borca za pravdu postaje vatreni borac za čovjeka. "On je čovjek intuicije, nježan (dobiva majku pod križem zbog svoje instančane pravde za slabije i žene). Čovjek je BEZ PREDRASUDA - druži se sa ženama, nije ga briga što će tko misliti. Čovjek KONTEMPLATIVNOG POGLEDA - to mu je omogučilo čisto srce (Ps 24). Petar ne prepoznaje Isusa odmah, ali zato Ivan odmah shvaća pitanje "Ljubiš li me?" On je čovjek pera, intelektualac koji u vrijeme najveće tjeskobe i muke tješi (za razliku od današnjih novinara), te u to vrijeme piše Radosnu vijest. On je i ZNANSTVENIK koji upoznaje istinu i stoji iza nje. Također je i čovjek ISKUSTVA - a temelju vanjskog ide prema umutarnjem. Kao svjedok umorstva stojeći pod križem na temelju praznog groba zaključuje na USKRSNUĆE. 

Ključno pitanje koje Uskrsli pita Petra je: "Ljubiš li me?" To pitanje stavljeno je pred svakog muškarca. "Muškarčevo poslanje na poseban način je istraživanje i poštivanje istine i čuvanje zakona koji iz istine proizlazi - sve ostalo je politikanstvo, interesi i strančarenje", zaključio je povjerenik.


Prvi tip žena - MARIJA 

Marija je još nerođenog Isusa štitila i pod cijenu svog života jer je kod Židova bio običaj da se ženu koja ostane trudna izvan braka kamenuje. Marija ne shvaća Isusa svojim pravom, nego BOŽJIM DAROM, znavši da je pravi "otac" djeteta zapravo Bog Otac. U tom smislu postavlja se problem abortusa gdje se djeteta lišava prava na život, ne smatrajući ga pravnim subjektom.

S druge strane, što je sve majka spremna učiniti za dijete? Ponekad i previše - problem posesivnisti i preuzimanja krivice i onda kada je to štetno za dijete, lišavajući ga odgovornosti. Marija izručuje dijete Bogu pod križem, te dobiva drugu ulogu - postaje Ivanova majka i majka Crkve. Ona je poticaj ženama koje nemaju biološku djecu na duhovno majčinstvo i poticaj na odluku da posvoje djecu, kazao je vlč. Kosec. 

Drugi tip žena - JERUZALEMSKE ŽENE

Jeruzalemske žene tijekom križnog puta oplakuju Isusa. Vlč. Tihomir je kroz humorističan prikaz popularne pjesme grupe Magazin "Muško bez karaktera" prikazao i površan tip žena. "Važno je biti viđen, biti seksipilan, takve žene su lakovjerne, ali i bezbrižne, bez puno pitanja: bitno je feštati i zabaviti, javlja se i problem KONZUMERIZMA", objasnio je vlč. Kosec. Isus se prema njima, za razlike od njihovih muževa, odnosi drugačije - tješi ih, ali i upozorava na pravi problem: Oplakujte svoje muževe!

Njima je pitanje MORALA i CRKVE nešto sporedno, možda OGRANIČAVAJUĆE i ZASTARJELO. Ljudi koji prihvaćaju moralna načela i Crkvene zapovijedi nazivaju se "KONZERVA", a "jeruzalemske žene" žive osjećaj - "Crkva me osuđuje", nametnut od vršnjaka ili medija.

Imaju slabo samopoštovanje, ulaze u vezu s "grubijanima ili sirovinama" (uz cijenu zlostavljanja), tipom iz "50 nijansi sive" što je postalo vrelo nadahnuća, a način na koji sebe vide uvjetovana je od strane muškaraca, medija ili časopisa. "Jeruzalemske žene" čekaju muškarca da započne razgovor o braku, a kada on to ne radi, svejedno ostaje u takvoj vezi pomirena "da tako mora biti". Vlč. Kosec je napomenuo da odnos s Isusom sve mijenja. "U njemu NAKNADNO prepoznaju sve ono što njihovi muževi NISU.

Isus je lik, SLIKA MUŠKARCA, koji ih razumije. S njim razgovaraju u Crkvi i nalaze izgubljeno DOSTOJANSTVO i MIR", zaključio je povjerenik. 

Treća tip žena - VERONIKA

Ime Veronika znači - sveta slika, odsjaj svetoga. Ona je prava nositeljica istine, te istinsko lice žene - prava žena. Ona dobiva istinito lice (Ps 24). Zapravo ona ga gleda: otisak je samo potvrda i nagrada njoj koja živi istinu - čiji pogled nije površan nego dubok - KONTEMPLATIVAN, objasnio je vlč. Kosec.


 Veronika javnom svijetu daje LICE muškim zakonima, tj. daje istinsku evanđeosku humanost: 
  • ne svrstava se u političke grupe, nego na stranu ČOVJEKA (žene u politici danas natječu se sa muškarcima umjesto da joj dodaju svoju ženstvenost u istini, a ne u povođenju trendovima
  • ETIKA I ŽIVOT - borba za svaki život, humanizacija javnog života: upravo zbog te svjesti da su u pitanju SLABI. 

Veronika i emancipacija - ne feminizacija. Primjer u nevažnim stvarima: novinar, novinarka, kupac, kupkinja,... OSAMOSTALJENJE zapravo ide za tim da pokaže dostojanstvo žene, da njena vrijednost nije biti slična muškarcu (karijeristica), već u njenoj krhkosti i ženstvenosti.

Biblijski prikaz za ženu je prekrasno ukrašen hramski stup koji drži cijeli hram. Vlč. Tihomir je završio riječima da je "Veronika ta koja muškarcu daje pravo lice, koja uči muškarca ostvarivanju svojeg istinskog poslanja, a to poslanje je biti branitelj."

Na kraju oba dana korizmene duhovne obnovi, svi prisutni poklonili su se Isusu u Presvetom Oltarskom Sakramentu. Kroz sat vremena tišine, meditacije, molitve i pjesme u srca smo pohranili dojmove i napunili svoje duhovne "baterije" da spremno krenemo u svakodnevni život živeći istinsku ženstvenost i muževnost koju smo dublje upoznali u ovoj obnovi.

Uz zahvalu Bogu na svim primljenim milostima i završni blagoslov završila je ova dvodnevna duhovna obnova.
Marija Grudiček